
Istnieje mnóstwo metod na zyskiwanie konsumentów. Każda jest skuteczna, aczkolwiek nie każda musi pasować do naszego profilu działalności. Kiedy prowadzimy sklep, zazwyczaj wprowadzamy jakiś ujednolicony system obsługi klientów. Jest to bardzo popularne zjawisko. Mamy konkretny scenariusz postępowania z klientem, który powinna praktykować obsługa sklepu. Wyszczególnia on kolejne etapy sprzedaży. Zaczyna się już w momencie, gdy klient badania tajemniczego klienta wchodzi do do środka. Dobry ekspedient musi od tego momentu umiejętnie obserwować poczynania klienta i w odpowiednim momencie zareagować. Zazwyczaj zaczyna się od zaproponowania pomocy. Potem następuje mnóstwo innych chwytów sprzedażowych, których zadaniem jest nakłonienie klienta do kupna jak największej ilości rzeczy. To właśnie jest sprzedaż komplementarna. Polega ona na tym, że oferujemy do zakupu jakiś dodatek.

Ogólny proces musi być świetnie znany pracownikom sklepu. Czy tak jest w rzeczywistości, obserwuje właśnie tajemniczy konsument. Taka osoba ma do dyspozycji listę z rozpisanymi punktami, na które ma zwracać uwagę. Ocenia ona nie tylko pracę sprzedawców, ale również porządek w sklepie oraz to, czy towar jest wyeksponowany zgodnie z zasadami panującymi w firmie. Osoba, która jest tajemniczym klientem, musi się zachowywać naturalnie, a także w odpowiedni sposób sprawdzić wszystkie zagadnienia z ankiety. Nie jest to, wbrew pozorom, łatwa i przyjemna praca.
Najczęściej stosowane jest jednak inne badanie marketingowe (więcej tu), czyli klasyczna ankieta, którą powinni wypełnić konsumenci albo kontrahenci sklepu. Powinna ona dostarczyć dokładnych opinii oraz uwag dotyczących naszego sklepu. Te informacje mogą być nam potrzebne, aby wprowadzić istotne transformacje i bardziej dopasować się do potrzeb konsumentów.